Absintbereiding

zaailingen zoeken ene nieuwe thuis...

sixela (04/24/06 om 13:23:42):

Zoals reeds vermeld had ik drie "Lambrook Silver" A. absinthium zaailingen voor de voordeur, omdat mijn vrouw vorig jaar een bussel van dat goedje (toch wel een half kilootje of zo) mee met het groenafval had gegeven, na de compostbak met de rest gevuld te hebben.

Ik heb ze van een gewisse (vroege) dood kunnen redden door ze in drie potjes te steken, maar het zit er niet in dat de Machten in huis een verdere colonisatie van de kruidentuin door A. absinthium zal toelaten - zelfs niet "Lambrook Silver".

Het zijn zaailingen, dus ik weet niet of ze geen kruising zijn, maar gezien het feit dat er zo weinig A. a. in de buurt is, denk ik dat het een kruising is tussen mijn twee struiken (die lichtjes verschillend zijn - de ene struik is officieel ook "Lambrook Silver", maar leunt iets dichter aan bij de wilde A. a.).

Als jullie geïnteresseerd zijn om er een te hebben, al was het maar om "Juicy Fruit wormwood" te ruiken: jullie mogen er best eentje hebben (zeker Barski, om hem over het overlijden van de inhoud van de twee potjes op zijn goot te helpen).

De enige vraag is hoe ze van A naar B te verplaatsen, natuurlijk. Zo vaak kom in niet in Arnhem, en ik zou echt niet weten hoe je zoiets moet opsturen...

Barski, als ik me niet vergis, dan had Grim in één van je forumpostvakken iets te zeggen over Lambrook Silver. Wat wist-ie te zeggen?

 

Barski (04/25/06 om 15:11:13):

sixela schreef:

Als jullie geïnteresseerd zijn om er een te hebben, al was het maar om "Juicy Fruit wormwood" te ruiken: jullie mogen er best eentje hebben (zeker Barski, om hem over het overlijden van de inhoud van de twee potjes op zijn goot te helpen).

De enige vraag is hoe ze van A naar B te verplaatsen, natuurlijk. Zo vaak kom in niet in Arnhem, en ik zou echt niet weten hoe je zoiets moet opsturen...

Barski, als ik me niet vergis, dan had Grim in één van je forumpostvakken iets te zeggen over Lambrook Silver. Wat wist-ie te zeggen?


Ik ben zeker geïnteresseerd, maar misschien lukt het me op eigen kracht om er aan te komen. ik heb gisteren op het internet lopen zoeken en vanmorgen contact opgenomen met een kweker bij wie ik er waarschijnlijk  20 plantjes kan bestellen. Ik krijg het deze week te horen omdat hij ze momenteel niet op voorraad heeft. Mocht het niet lukken dan wil ik binnenkort wel een keer met de trein naar Belgïe komen.

Grim raadde het me destijds in elk geval al aan om met Lambrook SIlver aan de slag te gaan vanwege het fruitige karakter dat deze culivar zou bezitten.

 

wilbert_v (05/06/06 om 15:39:41):

Vandaag was bij in een kwekerij waar ze volgens de site Lambrook Silver verkochten... maar helaas... uitverkocht. Wel kunnen ze op bestelling leveren. Om de pijn te verzachten heb ik maar wat andere plantjes gekocht:

Aantal Omschrijving

2 Artemisia pontica
2 Artemisia schmidtiana 'Nana'
1 Artemisia steIl. 'Boughton Silver'
2 Artemisia abrotanum
3 Artemisia absinthium
3 Artemisia umbelliformis (laxa)
3 Artemisia filifolia
1 Hyssopus officinalis
1 Melissa officinalis            
1 veronica chamaedrys (schmidtii)

Mijn huis lijkt op een plek met slechte aardstralen te staan want bijna alles gaat dood hier. Hopelijk bevalt het ze deze zomer op mijn balkon. Nu nog op zoek naar goede zandgrond.

 

Barski (05/06/06 om 16:34:58):

wilbert_v schreef:

Vandaag was bij in een kwekerij waar ze volgens de site Lambrook Silver verkochten... maar helaas... uitverkocht. Wel kunnen ze op bestelling leveren.


Wat is de website van die kwekerij want dan bestel ik een paar planten. In de Bilt zijn ze namelijk ook uitverkocht en daar komen ze niet snel meer  :(.

 

wilbert_v (05/06/06 om 20:16:28):

Daar ben ik vandaag geweest, volgens twee mensen daar was het wel te regelen. Misschien moeten we het maar gewoon proberen dan zien we wel.

 

Helfrich (03/28/07 om 18:36:14):

Sixela, de twee zaailingen die ik van je heb staan er goed bij. Ze zien eruit alsof ze er zin in hebben dit jaar.

Moet goed kunnen zijn voor een paar flesjes op de miniketel  ;D

 

Nurgle (03/29/07 om 18:12:21):

Valt het eigenlijk mee om zaden te kopen in tuincentra of iets dergelijks in Vlaanderen? Ik zou graag eens wat alsem planten, maar heb geen idee hoe eraan te beginnen (buiten of binnen in bloempotten, in welke grond, rond welke tijd van het jaar, veel/weinig water, enz. enz.). Ik blijf me maar vragen stellen, maar veel informatie over hoe het in zo goed mogelijke omstandigheden te kweken vind ik er niet over.

Maar ik neem aan dat het klimaat van onze contreiën (ondanks de opwarming) niet optimaal is?

 

Helfrich (03/29/07 om 19:28:05):

Goed gedraineerde, schrale grond en er kan erg weinig mis gaan. Hoe het aroma zich ontwikkelt hangt af van de cultivar en een aantal omgevingsfactoren. Volgens botanici ontwikkelt dat zich het sterkst in zonovergoten gebieden; volgens de Zwitsers in VdT in een nat klimaat met strenge winters (hoewel de befaamde alsem uit VdT tot voor kort voornamelijk in Poolse kassen werd gekweekt :-X )

 

sixela (03/30/07 om 09:41:35):

Nurgle schreef:

Maar ik neem aan dat het klimaat van onze contreiën (ondanks de opwarming) niet optimaal is?


Dat ding verspreidt zich in onze contreien als de pest - zolang het goed gedraineerde grond heeft. Het is ook echt een pionier - het koloniseert uitstekend zaken zoals spoorwegbermen en dergelijke.

Vraag het maar aan mijn vrouw en de lokale gemeenteambtenaren. Bloemtakken die enkele dagen wachten op de ophaaldienst voor GFT (ja, ja, niet mijn idee) volstaan om na enkele maanden echt overal plantjes te produceren met een karakteristieke bladvorm...

 

Nurgle (03/30/07 om 13:00:17):

Nice, bedankt voor de info jongens! Ik zou het echt 'ns willen proberen. En waar kan ik er zaden van vinden? Zijn die gewoon in tuincentra en zo te koop? Of zijn er veel verschillende alsemsoorten (Lambrook Silver heb ik hier al horen vallen, o.a.)  :)

 

Helfrich (03/30/07 om 16:39:22):

Bij tuincentra en kwekerijen. Vaak vind je daar variëteiten als Lambrook Silver en Lambrook Mist, vanwege de uiterlijke kenmerken (b.v. blad met licht zilvergrijs behaarde onderkant). En rond Boechout kun je ze sinds kort in overvloed in het wild vinden.

 

Nurgle (04/01/07 om 10:30:02):

Goed idee!  ;) Bedankt, ik ga eens zien wat ik kan vinden.

 

sixela (04/01/07 om 22:32:17):

Nurgle schreef:

Goed idee!  ;) Bedankt, ik ga eens zien wat ik kan vinden.


Nog drie in een potje, Nurgle. Als je wat komt drinken krijg je er twee mee.

 

Nurgle (04/02/07 om 19:09:30):

sixela schreef:



Nog drie in een potje, Nurgle. Als je wat komt drinken krijg je er twee mee.


Woohoow, super, alvast bedankt! :D Ik moet zeker eens zien af te komen. Bij een volgende meeting ben ik er zeker bij!

 

F@TM@N (04/02/07 om 19:55:10):

Bij een volgende meeting ben ik er zeker bij!


We zijn geen padvinders..... ;D ;D ;D

 

radioflux (04/04/07 om 19:41:26):

F@TM@N schreef:



We zijn geen padvinders..... ;D ;D ;D


En bovendien spel je het 'meting'. Wat was je trouwens van plan te gaan meten?

 

Helfrich (04/05/07 om 11:37:05):

Lekker sfeertje hier. De volgende bijeenkomst is trouwens morgenavond in een nader te bepalen restaurant in Parijs, ter gelegenheid van de introductie van de Helfrich 68 in die stad. Tot dan.

 

Nurgle (04/05/07 om 12:38:34):

Ok, laat ons voor morgenavond iets weten, en we komen af ;)

 

radioflux (04/06/07 om 19:01:22):

Zenzero schreef:

Anders vallen er misschien wel klappen tijdens het volgende absint treffen!

Wie weet. Ik heb 'treffen' in deze betekenis altijd een wanstaltig, geweld uitlokkend neologisme gevonden.

 

Kroeze (04/07/07 om 11:45:28):

Zenzero schreef:


Toen ik me plots bedacht, dat ik me, in al mijn enthousiasme, in bepaalde mate toch schuldig zou maken aan een, betweterige, snobistische
pretentieuze, bijna neurotische, en sterk op hysterie gelijkende vorm van taalpurisme,
én me eveneens ook nog eens zou kunnen vergissen, in mijn antwoord op de reactie in kwestie. Mezelf zou af schilderen als een wel zéér zelfingenomen nitwit, niet gehinderd door enige kennis op het vlak van, of affiniteit hebbende met, de hedendaagse linguïstische en grammaticale, vraagstukken en problematiek


Hoe treffend.

 

radioflux (04/07/07 om 14:45:00):

Zenzero schreef:


Dit is een correcte assumptie en interpretatie, van het woord in de betreffende context, maar nochtans, géén neologisme, want, reeds bestaand. Zoals evident, op te maken valt uit deze explicatie, omtrent de uitdrukking, 'treffen'

tref·fen1 (het ~)
1 gevecht op grote schaal
2 (~s) samenkomst => ontmoeting
3 wedstrijd

Bron: Van Dale, taalweb

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/


http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=treffen



In een atmosfeer van vriendschappelijke competitie zou ik dan toch tegengeworpen hebben dat dat online woordenboek gebaseerd is op het 'Van Dale Hedendaags Nederlands', waarin neologismen natuurlijk nauwelijks als zodanig aangeduid zijn.

Wie echter Van Dale's Groot Woordenboek der Nederlandse Taal raadpleegt (jawel, de papieren editie), die leest het volgende:

[b]treffen[/b] (o.;g.mv.)
1 (mil.) gevecht op grote schaal, maar van geringer omvang dan een veldslag;
2 (neol.) samenkomst, bijeenkomst;
3 (sportt.) wedstrijd.

 

Helfrich (04/08/07 om 19:24:55):

Oh, authentieke woordenboeken van papier! Wat snobistisch...

 

Absintbereiding